Titel

De volgende cross

Sponsors

Verslag van (Tiende in Sint Maarten)

Gerke Feitsma naar tiende plek in Sint Maarten

SINT MAARTEN - Na afloop van de laatste cross op Koninginnedag in Kollum werd afgesproken om af te reizen naar Sint Maarten. Nieuwe coureur Gerke Feitsma had hier ook wel oren naar om het eens in het Stockcar Walhalla te proberen. Stockcarteam Buitenpost had goede herinneringen aan deze baan met een tweede plaats vorig van rijder Lourenz de Vries. De stockcar werd in aanloop naar de wedstrijd op zondag 8 mei voorzien van nieuwe dempers in verband met de geluidseissen van organisatie ACON in Sint Maarten.

Met acht man sterk werd zondagmorgen acht uur vanuit Buitenpost afgereisd met Oedse van der Ploeg als buschauffeur. De stemming was goed, prachtig weer, kortom een prima dag voor een mooie cross. Er deden in Sint Maarten liefst 53 Stockcars mee. Gerke was ingedeeld in de eerste mache in de tweede groep. Hij mocht als rookie voorop starten. Gerke kwam bij de start goed weg, terwijl andere beginners al snel aan de kant werden geschoven. Echter na een paar ronde’s begon de motor wat in te houden en moest Gerke gas houden om zijn boldide niet af te laten slaan. Hij ging hierdoor te hard de bocht in en de achterkant van de auto zocht de sloot op. Einde manche.

In de tweede manche verliep het beter voor Gerke. Hij mocht vooraan starten, maar werd direct in het begin door een paar rijders voorbij gereden. In het veld voor hem waren echter diverse opstootjes die Gerke goed wist te ontwijken en door zijn hoofd koel te houden reed hij weer snel naar voren kwam en kwam uiteindelijk als tweede over de finish.

In mache drie had Gerke weer een prima startpositie, al stond hij dit keer wel aan de gevaarlijke buitenkant. De eerste paar bochten waren 'kritiek'', want de achterop komende auto’s waarschuwden niet en deelden diverse penalty’s (quote: Jappie Sloop) uit, zodat er diverse Stockcars hun einde vonden in de sloot. In de eerste ronde reden zeven deelnemers opelkaar en kwam vast te zitten of vonden verkoeling in het water. Gerke kwam hierdoor in een lastige situatie, maar kon al 'moordend' zijn pad hervinden, maar code rood volgde en dat betekende een herstart. Gerke ging vervolgens weer op de plek staan die hem goed leek en zat er bij de herstart weer goed bij. Hij vond telkens de juiste gaatjes en wist zo uitstekend sturend een paar concurrenten achter zich te laten en een aantal posities te winnen en finishte uiteindelijk keurig als zevende

De finale

In de finale, manche 4, had Gerke een goede uitgangspositie op de eerste startrij, al moest het weer plaatsnemen aan de buitenkant. Maar met zijn ervaring opgedaan in de drie eerdere manches wist hij dat het gas er gelijk goed op moest, want anders werd je zomaar voorbij gereden door de coureurs op de tweede en derde startrij. Gerke gaf dan ook meteen plankgas en was na de eerste bocht gelijk vrij van de andere stockcars. Na een aantal ronde’s te hebben gereden bouwde hij meer en meer zijn voorsprong op, todat de gele vlaggen wapperden en de coureurs allemaal terug naar stationair moesten vanwege een gevaarlijke situatie. Er volgde een rijdende herstart en weer was Gerke goed bij de les. Hij had in totaal zo’n 22 rondes de leiding in het veld, maar in ronde 23 en 24 moest hij elke bocht weer het gevecht aan met Sander Mantje en bij het uitkomen van de voorlaatste bocht kwam Gerke naast zijn tegenstrever terecht. Mantje stuurde hem naar de buitenkant in een poging de Fries kwijt te raken en slaagde in zijn opzet. Gerke schoot opzij en kwam vast te zitten met nog een halve baan voor hij het zwart/wit gebolkt zou zien als winnaar. Nadat het merendeel van het veld reeds over de finish was gekomen wist Gerke los te komen en alsnog te finishen. Een domper natuurlijk na zo'n geweldig gereden lange finale.

De spanning tijdens de finalerace was zo groot dat voorzitter Henk Dijkstra van het Stockcarteam Buitenpost bovenaan in de dranghekken hing en na de prachtige wedstrijd nog lange tijd nodig had om van de spanning en teleurstelling bij te komen. 

Gezien de hele crossdag, een geweldige ervaring voor rijder en team en met opgeteld uiteindelijk de tiende plek in het veld van liefst 53 rijders mocht het team natuurlijk beste tevreden zijn.

Gerke en de stockcar van team Buitenpost had zeker een fraai visitekaartje afgeleverd.